Andrzej Dąbrówka, Teatr i sacrum w
średniowieczu.
Spis
treści
I. Literatura i historia 5
1. Ćwiczenie filologiczne 7
2. Język i historia: zwrot kognitywny
33
3. Nabożne widowisko 49
4. Sacrum 60
5. Formy pobożności
76
II. Przemiany w ontologii sacrum
113
6. Ontologia sacrum
113
7. Przyczyny procesu spirytualizacji
123
8. Symbol materialny a znak językowy
128
9. Fazy spirytualizacji
132
10. Transcendentalizacja sacrum jako
przemiana cywilizacyjna 147
III. Profanum: gospodarstwo człowieka 165
11. Niższe szczeble sakralności 165
12. Nowe miejsce człowieka w przyrodzie 177
13. Od uniwersalizmu posłuszeństwa do
pluralizmu obliczalności 200
14. Bractwa jako media w procesie cywilizacji 216
IV. Estetyka rekapitulacji: wpisać do żywych
serc 249
15. Theatrica 249
16. Widz, uczestnik, współtwórca 265
17. Inkarnacyjna estetyka widowiska
teatralnego 279
18. Estetyka artykulacji i faktyczności 306
19. Wiedza o cudzie 350
20. Rekapitulacja a twórczość
361
V.
Duchowość a podmiotowość w dramacie 385
21. Formy pobożności a dramat 385
22. Misterium 408
23. Mirakl 435
24. Moralitet 453
25. Dramat rekapitulacyjny 473
26. Farsa 505
Uwagi końcowe 547
Ekskurs 1: Sceny sądowe w dramacie
średniowiecznym 549
Ekskurs 2: Trup, transi, orant 572
Ekskurs 3: Scena na piętrze 1364 579
Post scriptum 585
Bibliografia 587
Summary 623
Indeks nazwisk 627
Indeks rzeczowy 653
Streszczenie 598