Dr hab. Agnieszka Kijewska, prof. KUL.
1. Biografia naukowa: - Studia na Wydziale Filozofii KUL (filozofia teoretyczna); - 1993- doktorat z filozofii na podstawie pracy: Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny, pisanej pod kierunkiem ks. prof. Mariana Kurdziałka; - 1996-1997 - grant badawczy (Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres) przyznany przez Komitet Badań Naukowych; - 2000 - doktor habilitowany na podstawie rozprawy Księga Pisma i Księga Natury. Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Lublin 1999. - od 2001-06-01- profesor KUL, na Wydziale Filozofii, przy Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej;
2. Stypendia naukowe: 1995-96 stypendium naukowe w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu w Leuven (Belgia); 1999- 3-miesięczne stypendium naukowe w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu w Leuven (Belgia); 1999 - miesięczne stypendium naukowe w Londynie Fundacji im. Lanckorońskich.
3. Udział w ważniejszych sympozjach naukowych:
- 1995 - IX Międzynarodowe Sympozjum SPES (Society for the Promotion of Eriugenian Studies) zatytułowane: Johannes Scottus Eriugena: The Bible and Hermeneutics, Leuven-Louvain-la-Neuve; - 1995 - VI Kongres Filozofii Polskiej w Toruniu; - 1996 - Międzynarodowa Konferencja Anzelmiańska pt. St. Anselm - Bishop and Thinker; Lublin; - 1997 - X Międzynarodowy Kongres Filozofii Średniowiecznej, Erfurt 1997; - 1998 - Konferencja poświęcona filozofii chrześcijańskiej, organizowana przez Instytut Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego; . - 1999 - Konferencja organizowana przez C.N.R.S. pt. Boece ou la chaine du savoir, Paryż; - 2000 4.-7 maja- Konferencja organizowana przez Universidad de Navarra (Pampelona, Hiszpania) pt. Revision del Neoplatonismo; - 10 X 2001 ��Dziedzictwo Sokratesa� � Międzynarodowa Konferencja organizowana przez Instytut Filozofii UAM w Poznaniu; - Eriugena, Berkeley and the Idealist Tradition, International Conference Organised by ND University, Dublin 6-9.03. 2002, - Intellect and Imagination in medieval philosophy. 11th International Congress of Medieval Philosophy, Porto, 26-31. 08. 2002; - The Role of Universities in Recent World. International Conference on the Occasion of the 10th Anniversary of the University Trnava, Slovakia, Trnava, 23.-24. October, 2002.
4. Członkostwo w towarzystwach naukowych: 1988 SPES (Society for the Promotion of Eriugenian Studies) 1995 TN KUL (Towarzystwo Naukowe KUL) 1997 SIEPM (Société International pour l�étude de la philosophie médiévale) ACPA (American Catholic Philosophical Association) 5. Zainteresowania naukowe: - dzieje starożytnego oraz średniowiecznego neoplatonizmu, patrystyka, myśl doby karolińskiej, szkoła w Chartres.
6. Ważniejsze publikacje: 1. Monografie: 1. Platon - nowa interpretacja, red. A. Kijewska, E. Zieliński, Lublin 1993. 2. Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny. Podmiotowe warunki doświadczenia mistycznego w tradycji neoplatońskiej, Lublin 1994. 3. Księga Pisma i Księga Natury. Heksaemeron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Lublin 1999.
2. Artykuły: 4. Grecka koncepcja pankalii a wczesnochrześcijańskie ujęcie piękna świata, �Vox Patrum� 6:11 (1986) 593-605. 5. Homo melior est quam sexus. Metafizyczny i biblijny kontekst Szkotowej koncepcji podziału natury ludzkiej na płci, �Kwartalnik Filozoficzny� 21:3 (1993) 67-83. 6. Francuska literatura naukowa wobec nowej interpretacji Platona (w) Platon - nowa interpretacja, 27-33. 7. Mistyczny lot, �Znak� 475 (1994) 83-92. 8. Świat jako teofania: Eriugena - Kuzańczyk, �Kwartalnik Filozoficzny� 24:2 (1996) 33-50. 9. Eriugenian Concept of Theology. John the Evangelist as the Model Theologian, (w) Johannes Scottus Eriugena. Bible and Hermeneutics (Proceedings of the IXth Colloquium of SPES), Leuven 1996, 173-193. 10. Wprowadzenie: Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, Kraków 1997, 11-40. 11. Eriugena jako czołowy przedstawicie renesansu karolińskiego (w) Studia z filozoficznej tradycji chrześcijaństwa,, M. Manikowski (red.), Wrocław 1998, 111-132. 12. Faith and Reason in St. Augustine, Eriugena and St. Anselm: �Nisi credideritis, non intelligetis�, w: St. Anselm - Bishop and Thinker, ed. by R. Majeran, E. Zieliński, Lublin 1999, s. 125-145. 13. El fundamento del sistema de Eriugena, �Anuario Filosofico� XXXIII/2 (2000) 505-532. 14. Wstęp do: Eriugena, Komentarz do Ewangelii Jana, Kęty 2000, 3-42. 15. Eriugena - egzegeta, �Przegląd Tomistyczny� VIII (2000), 197-208. 16. Wstęp do Boecjusz, Traktaty teologiczne, Kęty 2001, s. 5-36. 17. Historia filozofii średniowiecznej i jej historiografia, �Przegląd Filozoficzny� X (2001), n.4, 169-181. 18. Zagadnienie początku w filozofii średniowiecznej: geneza świata w ujęciach księgi Pisma i księgi natury, �Roczniki Filozoficzne� L (2002), z. 3, s. 53-67. 19. Filozofia Boecjusza �pomiędzy terapią a ćwiczeniem duchowym, �Acta Mediaevalia� XV (2002), 45-59. 20. Divine Non-Being in Eriugena and Cusanus, �Philotheos� 2 (2002), 155-167.
3. Tłumaczenia: 1. Eriugena, Komentarz do Ewangelii Jana, Kęty 2000. 2. Boecjusz, Traktaty teologiczne, tłum. R. Bielak, A. Kijewska, Kęty 2001.
|