Start
12-13 czerwca 2013 WARSZAWA Jan z DÄ…brówki: Komentarz do Kroniki polskiej biskupa Wincentego | Drukuj |  E-mail
¶roda, 13 lutego 2013

Instytut Badań Literackich

Instytut Filozofii i Socjologii

Polskiej Akademii Nauk

 
 

Zaproszenie

 

na 26. zebranie z cyklu konferencji

 

 

Spotkania Mediewistyczne

 

 

 12-13 czerwca 2013 (Å›roda-czwartek)

 

Jan z DÄ…brówki  

Komentarz do Kroniki polskiej biskupa Wincentego



 

 
   
 

SPOTKANIA MEDIEWISTYCZNE

Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa, ul. Nowy Świat 72: Pałac Staszica, sala 144

26

Jana z DÄ…brówki Komentarz do Kroniki Polskiej Biskupa Wincentego

12-13 czerwca 2013 - IBL PAN, sala 144

 

 

Program (pdf) 

   

Program 12 czerwca

 

10.30         MichaÅ‚ Rzepiela – Historia badaÅ„ nad DÄ…brówkÄ…

11.30         Piotr WÄ™cowskiOpera minora Jana DÄ…brówki

 

·     12.00 Przerwa

 

12.30 Wojciech Drelicharz – Miejsce Komentarza Jana z DÄ…brówki w twórczoÅ›ci historiograficznej w Polsce pierwszych Jagiellonów.

13.00 Edward SkibiÅ„ski – Komentarz Jana z DÄ…brówki na tle historiografii pokadÅ‚ubkowej.

13.30 Piotr Dymmel – Editio princeps Komentarza Jana z DÄ…brówki

 

·     14.00-15.00 Przerwa

 

15.00 László Tapolcai – "Multe enim mulieres precesserunt viros in virtutibus." Obraz królowej Wandy w Kronice polskiej mistrza Wincentego i w Komentarzach Jana z DÄ…brówki

15.30 Leszek SÅ‚upecki – Krakowski mit poczÄ…tków u Jana z DÄ…brówki

16.00 Adam Krawiec Jana z DÄ…brówki interpretacja wizji geograficzno-historycznej Mistrza Wincentego.

 

16.30 Zakończenie pierwszego dnia konferencji

 

 

Program 13 czerwca

 

10.30 Jakub KujawiÅ„skiKomentowanie historiografii w Å›redniowiecznej Europie – zjawisko, Å›wiadectwa, problemy i perspektywy badawcze (na wybranych przykÅ‚adach z obszaru Europy romaÅ„skiej XI-XVw.)

11.00 MieczysÅ‚aw Mejor Komentarz Jana z DÄ…brówki jako przykÅ‚ad literatury komentujÄ…cej

11.30 MikoÅ‚aj Olszewski   Dialektyka cnót jako motor historii

 

·     12.00 przerwa

 

12.30 Katarzyna Chmielewska Gusta poetyckie mistrza Wincentego i mistrza Jana. Wincenty KadÅ‚ubek i jego komentator wobec twórczoÅ›ci Horacego, Owidiusza i Wergiliusza.

13.00 Dorota Gacka Lektury Jana z DÄ…brówki w Å›wietle Komentarza do Kroniki Polskiej Mistrza Wincentego zwanego KadÅ‚ubkiem.

 

13.30 – Dyskusja koÅ„cowa

 

15.00 – ZakoÅ„czenie konferencji

 

Streszczenia

 

 

 

Katarzyna Chmielewska – Gusta poetyckie mistrza Wincentego i mistrza Jana. Wincenty KadÅ‚ubek i jego komentator wobec twórczoÅ›ci Horacego, Owidiusza i Wergiliusza.

WystÄ…pienie dotyczyć bÄ™dzie podobieÅ„stw i  różnic (tych jest zdecydowanie wiÄ™cej)  miÄ™dzy Janowym a KadÅ‚ubkowym sposobem wykorzystania utworów antycznych twórców. Referentka skupi siÄ™ na twórczoÅ›ci trzech wielkich poetów starożytnego Rzymu  - Owidiusza, Horacego, Wergiliusza i porówna ich obecność w obu dzieÅ‚ach. Omówi wystÄ™pujÄ…ce tam cytaty oraz nawiÄ…zania do twórczoÅ›ci rzymskich poetów i przede wszystkim postara siÄ™ zanalizować  metody, jakimi  posÅ‚ugiwali obaj polscy dziejopisarze oraz cele, jakie im przyÅ›wiecaÅ‚y w tej pracy.  Pozwoli to, oczywiÅ›cie wyrywkowo i w ograniczonym zakresie, pokazać na wybranych przykÅ‚adach sposób, w jaki Jan z DÄ…brówki czerpaÅ‚ z dorobku antycznej literatury.

 

Wojciech Drelicharz – Miejsce Komentarza Jana z DÄ…brówki w twórczoÅ›ci historiograficznej w Polsce pierwszych Jagiellonów.

 Moje wystÄ…pienie bÄ™dzie oparte w znacznej mierze na niepublikowanych jeszcze badaniach nad Å›rodowiskami twórczoÅ›ci dziejopisarskiej w Polsce XV w. NaszÄ… późnoÅ›redniowiecznÄ… historiografiÄ™ przesÅ‚aniaÅ‚a dawniej wielka postać Jana DÅ‚ugosza. Obecnie dostrzega siÄ™ tutaj także Jana z DÄ…brówki, ale przecież ani jeden ani drugi nie dziaÅ‚aÅ‚ w intelektualnej próżni! Dlatego chciaÅ‚bym powiedzieć o kontekÅ›cie, o miejscu Jana z DÄ…brówki i jego Komentarza wÅ›ród tych innych, najczęściej anonimowych, historiografów i ich dzieÅ‚.

 

Piotr Dymmel - Editio princeps Komentarza Jana z DÄ…brówki

 

Dorota Gacka Lektury Jana z DÄ…brówki w Å›wietle Komentarza do Kroniki Polskiej Mistrza Wincentego.

Referat przeanalizuje kilka przykÅ‚adów dajÄ…cych wglÄ…d w warsztat naukowy Jana z DÄ…brówki. PrzytaczajÄ…c peÅ‚ne teksty dwu rozdziaÅ‚ów Komentarza w przekÅ‚adzie polskim: jeden o przewadze materii literackiej (IV 20), i drugi o tematyce historiograficznej (IV 7). Część 3. omawia przekrojowo technikÄ™ komentowania moralizacyjnego w różnych miejscach książki, przywoÅ‚ujÄ…cych gÅ‚ówny ówczeÅ›nie szkolny podrÄ™cznik wychowania, Dystychy Katona. KoÅ„cowa część (Apendyks) przedstawia inwentarz dzieÅ‚ przywoÅ‚ywanych w Komentarzu, które zidentyfikowali jego Wydawcy.

 

 

Zenon KaÅ‚uża – „Polikratyk” Jana z Salisbury w Krakowie w pierwszej ćwierci XV wieku, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem komentarza DÄ…brówki do kroniki KadÅ‚ubka.

 

Adam Krawiec Polska, SÅ‚owiaÅ„szczyzna, Å›wiat – problematyka geograficzna w Komentarzu Jana z DÄ…brówki

Problematyka geograficzna nie odgrywaÅ‚a wprawdzie znaczÄ…cej roli w komentarzu Jana z DÄ…brówki, tym niemniej byÅ‚a w nim obecna, i z tego wzglÄ™du zasÅ‚uguje na zanalizowanie. W wystÄ…pieniu podjÄ™te zostanÄ… dwa gÅ‚ówne zagadnienia: sposób recepcji przez DÄ…brówkÄ™ WincentyÅ„skiej historyczno-geograficznej koncepcji, opartej na podwójnej etno- i toponimii oraz prezentowana w komentarzu wizja Polski, jej mieszkaÅ„ców i sÄ…siadów. ZostanÄ… one rozpatrzone na tle ówczesnych koncepcji geograficznych i astronomiczno-astrologicznych, a także wypowiedzi DÄ…brówki, odnotowanych w innych źródÅ‚ach.

 

Jakub KujawiÅ„skiKomentowanie historiografii w Å›redniowiecznej Europie – zjawisko, Å›wiadectwa, problemy i perspektywy badawcze (na wybranych przykÅ‚adach z obszaru Europy romaÅ„skiej XI-XV w.)

 

Podczas gdy caÅ‚oÅ›ciowe i ciÄ…gÅ‚e komentarze do dzieÅ‚ historiograficznych sÄ… w Å›redniowiecznej Europie Å‚aciÅ„skiej rzadkoÅ›ciÄ… (obok komentarza Janowego można wymienić ten MikoÅ‚aja Treveta do I i III dekady Ab Urbe condita), to sama praktyka komentowania historiografii wydaje siÄ™, zwÅ‚aszcza od XIV wieku, caÅ‚kiem rozpowszechniona. Z uwagi na intensywność lub treść za Å›wiadectwa tego zjawiska należaÅ‚oby uznać także glosy marginalne pokrywajÄ…ce, nierzadko gÄ™sto, marginesy rÄ™kopisów historiograficznych czy metatekstowe amplifikacje dodawane przez kopistów-“redaktorów” przeróbek czy autorów wernakularnych przekÅ‚adów Å‚aciÅ„skich kronik. Celem referatu jest wstÄ™pna ocena skali zjawiska, ustalenie katalogu innych niż glossa ordinaria form opracowania i komentowania tekstów historiograficznych (jakie glosy czy amplifikacje można uznać za formÄ™ komentarza?), refleksja nad celami i tematami takich komentarzy oraz nad problemami badaÅ„ nad nimi. Rozważania bÄ™dÄ… oparte na glosach Piotra Bohiera do Liber Pontificalis dedykowanych Karolowi V (1380), grupie rÄ™kopisów historiograficznych sporzÄ…dzonych w Italii lub Francji miÄ™dzy XI a XIV wiekiem, zawierajÄ…cych wiÄ™ksze grupy glos (np. BAV, Vat. lat. 5001), oraz na wybranych wernakularnych przekÅ‚adach Å‚aciÅ„skich dzieÅ‚ historiograficznych (np. tych zebranych w BnF, fr. 688).

 

MieczysÅ‚aw Mejor – Komentarz Jana z DÄ…brówki jako przykÅ‚ad literatury komentujÄ…cej

 

 

MikoÅ‚aj Olszewski Dialektyka cnót jako motor historii

Pod tym  żartobliwo-prowokacyjnym tytuÅ‚em kryje siÄ™ próba rekonstrukcji podstawowych zasad historiozofii Jana z DÄ…brówki.
Postaram siÄ™ wydobyć przede wszystkim zawarte w Komentarzu przemyÅ›lenia w kwestii przyczyn zdarzeÅ„ historycznych oraz ogólnego sensu dziejów. Na przykÅ‚adzie szczegóÅ‚owszej lektury wybranych fragmentów tekstu bÄ™dÄ™ chciaÅ‚ wykazać, że kluczem tak do zrozumienia biegu zdarzeÅ„ historycznych, jak też samego siÄ™ ich dziania sÄ… moralne transformacje dziaÅ‚ajÄ…cych w historii ludzi, w szczególnoÅ›ci wybitnych jednostek.



Edward SkibiÅ„skiKomentarz Jana z DÄ…brówki na tle historiografii pokadÅ‚ubkowej.

 

Leszek SÅ‚upecki – Krakowski mit poczÄ…tków u Jana z DÄ…brówki.

 

László Tapolcai – "Multe enim mulieres precesserunt viros in virtutibus." Obraz królowej Wandy w Kronice polskiej mistrza Wincentego i w Komentarzach Jana z DÄ…brówki

 

W referacie spróbujÄ™ odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego KadÅ‚ubkowa Wanda, dzieweczka piÄ™kna, mÄ…dra, peÅ‚na wdziÄ™ku staÅ‚a siÄ™ kobietÄ… "mężnÄ…" w komentarzach Jana DÄ…brówki. Czy to tylko różnica sposobu spojrzenia dwóch mężczyzn, czy jest to efektem procesów spoÅ‚ecznych, religijnych i kulturowych zachodzÄ…cych w Polsce w ciÄ…gu ponad dwustu lat dzielÄ…cych dwóch dziejopisów?

 

 

Piotr WÄ™cowski Opera minora Jana DÄ…brówki

Przedmiotem konferencji jest Komentarz do KadÅ‚ubka, tymczasem istnieje kilka innych dzieÅ‚ DÄ…brówki, które sÄ… bardzo sÅ‚abo rozpoznane i - przez wielu badaczy - w ogóle nieznane. Jest to zarówno Rodowód książąt polskich (i to w kilku wersjach), genealogia książąt pomorskich, przeróbka rocznika maÅ‚opolskiego, katalog biskupów krakowskich, a nawet traktat historyczno-prawny. ChciaÅ‚bym przypomnieć te utwory, scharakteryzować je, ale bÄ™dÄ… one dla mnie tylko punktem wyjÅ›cia do pokazania kultury intelektualnej i historycznej DÄ…brówki. Wszystkie z tych utworów odznaczajÄ… siÄ™ bowiem zainteresowaniami historycznymi i dużą kulturÄ… historycznÄ…. Jak sÄ…dzÄ™, pokazanie tych dzieÅ‚ umożliwi też "osadzenie" komentarza do KadÅ‚ubka w szerszej perspektywie dziaÅ‚aÅ„ i poglÄ…dów DÄ…brówki. Poza tym, utwory te - i to jest kolejny cel mojego wystÄ…pienia - umożliwiajÄ… pokazanie grupy tzw. ekspertów królewskich w czasach Kazimierza JagielloÅ„czyka. Grupy, której zadaniem byÅ‚o dostarczenie stronie koronnej argumentów historyczno-prawnych w konfliktach z Mazowszem i Krzyżakami. DÄ…brówka byÅ‚ nieformalnym przywódcÄ… tej grupy i jego poglÄ…dy umożliwiajÄ… scharakteryzowanie grupy ekspertów.

 

 

Witold Wojtowicz Jan z DÄ…brówki o Prologu Wincentego

Praca zakÅ‚ada porównanie refleksji Jana z DÄ…brówki nad „Prologiem” Kroniki biskupa Wincentego gÅ‚ównie ze wspóÅ‚czesnymi ujÄ™ciami tego zagadnienia – aż po studia Juliusza DomaÅ„skiego. Uczoność autora Commentum in Chronicam Polonorum zostaje także zestawiona ze wspóÅ‚czesnymi mu ujÄ™ciami poetyki Å›redniowiecznego prologu.

 

 

Marian Zwiercan – Historia badaÅ„ nad DÄ…brówkÄ…

 

Ostatnia aktualizacja ( wtorek, 11 czerwca 2013 )
< Poprzedni   NastÄ™pny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.