Start
2011-06-08 WARSZAWA - Åšredniowieczne rozmowy czÅ‚owieka ze Å›mierciÄ… (Spotkania Mediewistyczne 23) | Drukuj |  E-mail
sobota, 04 wrze¶nia 2010
ZespóÅ‚ Literatury Åšredniowiecza IBL PAN

Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią

(Spotkania Mediewistyczne, 23)
8-9 czerwca 2011

Warszawa, Pałac Staszica, sala 144

Zaproszenie do uczestnictwa w konferencji

 

 

 

Najważniejszy z wielu wzglÄ™dów zabytek polskiej poezji Å›redniowiecznej – Rozmowa mistrza Polikarpa ze ÅšmierciÄ…  nie byÅ‚ od póÅ‚ wieku poddany gruntownym badaniom i wszechstronnej syntetycznej refleksji. Nawet gdyby ówczesna rozprawa edytorska CzesÅ‚awy PirożyÅ„skiej byÅ‚a nienaganna i niedoÅ›cigniona, po tylu latach rozwoju metod badawczych i wobec powstania studiów szczegóÅ‚owych wymaga zastÄ…pienia nowÄ… monografiÄ… i edycjÄ… krytycznÄ…. Aby to umożliwić, należy zebrać, wyÅ‚ożyć i ocenić dotychczasowÄ… wiedzÄ™. Zamierzamy dokonać tego w książce zbiorowej, a poprzedzi jÄ… konferencja w IBL PAN

 

Średniowieczne rozmowy człowieka ze śmiercią

– do udziaÅ‚u w której niniejszym zapraszamy. Planowany dzieÅ„ to 8 czerwca 2011, ale przy wiÄ™kszej liczbie zgÅ‚oszeÅ„ rozważymy przedÅ‚użenie.

Nie chcemy ograniczyć tematyki konferencji i książki do samego Polikarpa, ale z drugiej strony szukajÄ…c twórczych uwarunkowaÅ„ tego utworu nie powinniÅ›my schodzić na manowce czynników pozbawionych zwiÄ…zku z zachowanym tekstem i klasÄ… jego oczywistych paralel. Tak wiÄ™c dopuszczamy artykuÅ‚y o tekstach dialogowych z udziaÅ‚em personifikacji Å›mierci rozmawiajÄ…cej z czÅ‚owiekiem lub postaciami jemu równoważnymi, nawet jeÅ›li sÄ… również personifikacjami, jak np. ÂŻycie w Dialogus vite et mortis. Wpisujemy wówczas na mapÄ™ caÅ‚kiem odrÄ™bny nurt w refleksji eschatologicznej toczÄ…cy siÄ™ korytami po terytoriach innych jÄ™zyków, ale na tyle bliski treÅ›ciowo materii Polikarpa, że oba spotkaÅ‚y siÄ™ w formie niecodziennej jak najdalej od swoich źródeÅ‚ – mianowicie w przekÅ‚adzie rosyjskim (1782).

Plon naukowy bÄ™dzie optymalny, jeÅ›li konferencja nie stanie siÄ™ festiwalem oderwanych pomysÅ‚ów interpretacyjnych, ale gdy poznamy referaty, których tematyka wypeÅ‚ni cztery gÅ‚ówne rozdziaÅ‚y odpowiadajÄ…ce zasadniczym krÄ™gom problemowym.


 

1. Geneza. W tym rozdziale znajdÄ… siÄ™ prace uÅ‚ożone w dwu grupach: jedna obejmie rozważania nad tekstem Å‚aciÅ„skim, druga zaÅ› nad uwarunkowaniami powstania polskiego Polikarpa i innych wersji narodowych. Wiemy, że polski Polikarp oraz równolegÅ‚e wersje sÅ‚owiaÅ„skie wywodzÄ… siÄ™ z Å‚aciÅ„skiej przypowieÅ›ci dialogowej, bÄ™dÄ…cej rozbudowanym exemplum dramatycznym. Różne jej redakcje znamy z 21 źródeÅ‚ w zachowanych kodeksach. Ich treść należaÅ‚oby fachowo przejrzeć przynajmniej z dwu wzglÄ™dów. Kodeks z badanym tekstem czÄ™sto potrafi nam sporo powiedzieć o jego pochodzeniu, a jeszcze wiÄ™cej o przeznaczeniu (funkcji) i użytkownikach, wÅ›ród których należy szukać autora.

Dociekania nad genezÄ… tekstów wernakularnych dobrze bÄ™dzie umieÅ›cić na osi wspóÅ‚rzÄ™dnych jÄ™zyk – autor – Å›rodowisko. NależaÅ‚oby tu nie tylko szukać „nazwisk” źródÅ‚owo czy archiwistycznie, ale zgodnie z teoriÄ… literatury i wiedzÄ… historycznÄ… odtwarzać te trojakie czynniki, które zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na wyÅ‚onienie siÄ™ utworu (emergencja), jego ksztaÅ‚t i funkcje, oraz drogi recepcji. 

 

2. Tradycja tekstu (przekazy materiaÅ‚u tematycznego). Należy tu zgromadzić obserwacje przebiegu recepcji materiaÅ‚u Polikarpa we wszelkich jÄ™zykach i sztukach. WiÄ™c nie tylko późniejsze echa wersji wernakularnych w obrÄ™bie ich jÄ™zyków, ale i przekÅ‚ady (znaczÄ…ca recepcja ruska) oraz wskazania porównawcze na podobne materiaÅ‚y i teksty, zwÅ‚aszcza wczeÅ›niejsze. MogÄ… siÄ™ dziÄ™ki porównaniom wariantów powyjaÅ›niać szczegóÅ‚owe zagadnienia, jak np. inne źródÅ‚a polskiego Polikarpa obok II redakcji Å‚aciÅ„skiej podstawy.

 

3. Mechanizmy przekazu (adaptacje, transformacje gatunkowe, przekłady). Tutaj mieszczą się teoretycznoliterackie oceny obserwacji historycznych (poprzedni rozdział). Najważniejsze aspekty:

- status retoryczny (jaki etap dopracowania reprezentuje zabytek)

- relacje genologiczne (wielorakość, wymienność gatunków)

- drogi przekazu tekstów/materiaÅ‚ów miÄ™dzy Å›rodowiskami (komunikacja artystyczna)

- intermedialność (transfery między rodzajami sztuk i mediami)

- performatywność (aspekt wykonawczy, ustność a piśmienność).

 

4. Funkcje materiaÅ‚u tematycznego i jego różnych tekstowych realizacji.

Nie chcemy tu przesÄ…dzać możliwych twierdzeÅ„, ale oczywiÅ›cie nasuwajÄ… siÄ™ zastosowania z zakresu katechezy czterech rzeczy ostatecznych (ars moriendi), pomocy kaznodziejskiej, brackiej moralizacji (wielkopostnej) czy ogólnie kultury pogrzebowej.

 

Organizatorzy

 

Dr hab. Andrzej DÄ…brówka, Prof. PAN

Dr hab. Paweł Stępień, Prof. UW

 

Ostatnia aktualizacja ( sobota, 07 maja 2011 )
< Poprzedni   NastÄ™pny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.