Czas Apokalipsy. Wizje końca dziejów w sztuce i kulturze europejskiej Warszawa, 13-15 stycznia 2011 Program do pobrania tutaj. Plakat tutaj.
Program 13 I (czwartek) Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sala 105 15.00-15.20 Powitanie 15.20-15.40 Proroctwo – apokaliptyka – gnoza. Ks. Prof. dr hab. Ryszard Rubinkiewicz SDB (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) 15.40-16.00 Czy starożytni Grecy wierzyli w koniec świata? Hezjodejska wizja „ostatnich dni” żelaznego pokolenia w kontekście helleńskiego pojęcia kosmosu. Dr Lucyna Kostuch (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach) 16.00-16.20 „Co stanie się przy końcu dni” (Dn. 2,28): wydarzenia czasów eschatologicznych w świetle żydowskich pism apokaliptycznych okresu międzytestamentalnego. Ks. prof. dr hab. Marek Parchem (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) 16.20-16.40 Ragnarõk. Wizja końca świata w mitologii i mitografii nordyckiej. Prof. dr hab. Leszek Słupecki (Uniwersytet Rzeszowski) 16.40-17.00 Eschatologia – współczesne modele. Ks. prof. dr hab. Stanisław Rabiej (Uniwersytet Opolski) 17.00-17.20 Dyskusja 17.20-17.40 Przerwa na kawę 17.40-18.00 Wizja Apokalipsy w Koranie. Dr Rafał Korczak (Uniwersytet Łódzki) 18.00-18.20 Wizja Armagedonu jako jeden z czynników polityki USA na Bliskim Wschodzie. Prof. dr hab. Daniel Boćkowski (Uniwersytet w Białymstoku) 18.20-18.40 Materializm jako zagłada. Apokaliptyczne wizje polskiego okultyzmu. Prof. dr hab. Anna Mikołejko (Uniwersytet Warszawski) 18.40-19.00 Myśleć biblijnie, myśleć apokaliptycznie? O kilku inspirowanych Apokalipsą wątkach w humanistyce współczesnej. Dr Patrycja Tomczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 19.00-19.20 Dyskusja
14 I (piątek)
Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sale 105 i 106 I sesja (sala 105) 09.00-09.20 Wizje apokaliptyczne w nauczaniu kaznodziejskim. Prof. dr hab. Marzanna Kuczyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 09.20-09.40 „Niewiasta obleczona w słońce” (Ap. 12) w kaznodziejstwie dominikańskim XIII wieku. O. prof. dr hab. Bogusław Kochaniewicz OP (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 09.40-10.00 Sąd Ostateczny oczami późnośredniowiecznych kaznodziejów. Mgr Lidia Iwicka (Uniwersytet Jagielloński) 10.00-10.20 Sąd Ostateczny w nauczaniu kaznodziejskim w Polsce późnego średniowiecza. Prof. dr hab. Krzysztof Bracha (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach) 10.20-10.40 Siódmy król i Gog. Joachim z Fiore i jego scenariusz czasów ostatecznych na podstawie Ap 12, 3-4. Ks. dr hab. Jan Grzeszczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 10.40-11.00 Dyskusja 11.00-11.20 Przerwa na kawę 11.20-11.40 Objawienie św. Jana a ikonografia religijna w średniowieczu. Przegląd problematyki badawczej. Prof. dr hab. Katarzyna Zalewska-Lorkiewicz (Uniwersytet Warszawski) 11.40-12.00 Tkanina z Angers i funkcjonowanie przedstawień Apokalipsy św. Jana w sztuce późnego gotyku. Dr Jowita Patyra (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) 12.00-12.20 Apokalipsa Heinricha von Heslera. Mgr Sławomir Majoch (Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu) 12.20-12.40 Wątki apokaliptyczne w dekoracji architektonicznej zamków krzyżackich w Prusach. Dr Tomasz Ratajczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 12.40-13.00 Apokalipsa św. Jana jako źródło wizerunku Najświętszej Marii Panny w sztuce zakonu krzyżackiego. Wizja Nowego Jeruzalem. Mgr Barbara Dygdała-Kłosińska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) 13.00-13.20 Dyskusja 13.20-13.40 Przerwa na kawę
13.40-14.00 „I usłyszałem liczbę opieczętowanych: sto czterdzieści cztery tysiące”. Uroczyste otwarcie ołtarza głównego kościoła Mariackiego w Gdańsku. Dr hab. Bożena Noworyta-Kuklińska (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) 14.00-14.20 Sąd Ostateczny w Starogardzie Gdańskim – problematyka ikonograficzna i artystyczna. Dr Paweł Freus (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) 14.20-14.40 Motywy muzyczne w ikonografii Sądu Ostatecznego w malarstwie niderlandzkim. Mgr Grzegorz Kubies (Warszawa) 14.40-15.00 Obok Dürera: apokalipsa w grafice niemieckiej XVI wieku. Dr Kazimierz S. Ożóg (Uniwersytet Opolski) 15.00-15.20 I powtórnie przyjdzie w chwale… Paruzja i wątki apokaliptyczne w dekoracji nowożytnych tabernakulów ściennych. Mgr Ewa Korpysz (Uniwersytet Warszawski) 15.20-15.40 Dyskusja 15.40-17.00 Przerwa obiadowa 17.00-17.20 „Szpital duchowny” w kościele św. Ducha w Lublinie. Dr Lidia Kwiatkowska-Frejlich (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
17.20-17.40 Sąd Ostateczny w twórczości Antona Möllera i artystów z jego warsztatu malarskiego. Mgr Bożena Szmelter-Fausek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) 17.40-18.00 Apokalipsa św. Jana w hiszpańskim malarstwie Złotego Wieku. Ks. Prof. dr hab. Andrzej Witko (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
18.00-18.20 Jeden schemat a tyle szczegółów – magia detalu w przedstawieniach Sądu Ostatecznego z terenów andyjskiej wyżyny Wicekrólestwa Peru w okresie kolonialnym. Tomasz Holak (Łódź) 18.20-18.40 Dyskusja
II sesja (sala 106)
09.00-09.20 Acheiropoietoi jako zapowiedz Drugiego Przyjścia we wczesnych tekstach orientalnych. Prof. dr hab. Tomasz Polański (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach) 09.20-09.40 Cezarego z Arles (470/471-542/543) rozumienie symboli Apokalipsy św. Jana Apostoła. Ks. dr Radosław Kimsza (Politechnika Białostocka) 09.40-10.00 W stronę Patmos. Apokalipsa i wizja końca i odrodzenia świata w kulturze bizantyńskiej i pobizantyńskiej. Dr Piotr Łukasz Grotowski (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) 10.00-10.20 Zbawieni i potępieni w ruskiej ikonografii Sądu Ostatecznego. Dr Aleksandra Sulikowska-Gąska (Uniwersytet Warszawski) 10.20-10.40 Wizja Sądu Ostatecznego w ikonach zachodnioukraińskich. Ks Marek Wojnarowski (Muzeum Archidiecezjalne w Przemyślu) 10.40-11.00 Dyskusja 11.00-11.20 Przerwa na kawę 11.20-11.40 Apokalipsa w kulturze rosyjskiej. Prof. dr hab. Hanna Kowalska-Stus (Uniwersytet Jagielloński) 11.40-12.00 Eschatologia w XVI-XVII-wiecznej literaturze prawosławnej z obszaru Wielkiego Księstwa Litewskiego. Dr Piotr Chomik (Uniwersytet w Białymstoku) 12.00-12.20 Tekstowe i plastyczne wizje czasu Apokalipsy w piśmiennictwie starowierców. Prof. dr hab. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) 12.20-12.40 Bizantyńsko-słowiańskie apokalipsy w zbiorach rękopisów cerkiewnosłowiańskich w Polsce. Dr Jan Stradomski (Uniwersytet Jagielloński) 12.40-13.00 Potępieni na ikonach Sądu Ostatecznego w Rumunii – dawne i współczesne konteksty kulturowe. Dr Ewa Kocój (Uniwersytet Jagielloński) 13.00-13.20 Dyskusja 13.20-13.40 Przerwa na kawę
13.40-14.00 Czas końca świata. Dziewiąty wiek na Półwyspie Iberyjskim. Dr Mateusz Wilk (Uniwersytet Warszawski)
14.00-14.20 Wizja eschatologiczna a dramat zbawienia ludzkości u Dantego. Dr hab. Maria Maślanka-Soro (Uniwersytet Jagielloński) 14.20-14.40 Historia jako Apokalipsa. Imaginarium apokaliptyczne w pismach Krystyny de Pizan i Filipa de Mézières. Dr Anna Loba (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 14.40-15.00 Wizje apokaliptyczne w protestantyzmie niemieckim drugiej połowy XVI – pierwszej połowy XVII wieku. Prof. dr hab. Maria Bogucka (Polska Akademia Umiejętności) 15.00-15.20 „Wszyscy staniemy przed Trybunałem Chrystusowym”. Pisarze staropolscy o Sądzie Ostatecznym. Dr Jacek Kowzan (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach) 15.20-15.40 Barokowe „tańce śmierci” jako przepowiednie rzeczywistego końca świata. Dr Piotr Pirecki (Mazowiecka Wyższa Szkoła Humanistyczno-Pedagogiczna w Łowiczu) 15.40-16.00 Dyskusja 16.00-17.00 Przerwa obiadowa 17.00-17.20 Apokalipsy późnego baroku. Prof. dr hab. Marek Prejs (Uniwersytet Warszawski) 17.20-17.40 Apokalipsy Juliusza Słowackiego. Prof. dr hab. Jarosław Ławski (Uniwersytet w Białymstoku) 17.40-18.00 Finalne cele ludzkości w naukach Andrzeja Towiańskiego i w filozofii genezyjskiej Juliusza Słowackiego oraz ich ślady w sztuce polskiej XIX i XX wieku. Mgr Wacława Milewska (Muzeum Narodowe w Krakowie) 18.00-18.20 U progu apokalipsy. O Strażach nocnych Klingemanna. Dr Krzysztof Korotkich (Uniwersytet w Białymstoku) 18.20-18.40 Apokalipsa 1871. Dr Anna Janicka (Uniwersytet w Białymstoku) 18.40-19.00 Dyskusja
15 I (sobota)
Dawny Gmach Biblioteki Uniwersyteckiej, I p., sale 105 i 106 I sesja (sala 105) 09.00-09.20 Simplicissimus: przeczucie końca czasów w grafice niemieckiej przed Wielką Wojną. Mgr Ewa Frąckowiak (Muzeum Narodowe w Warszawie) 09.20-09.40 Druga Apokalipsa z Angers. Czy surrealista może wyobrazić Objawienie. Dr hab. Andrzej Pieńkos (Uniwersytet Warszawski) 09.40-10.00 Apokalipsy z Coventry w wymiarze historyczno-artystycznym oraz historyczno-miejskim. Dr Peter Martyn (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 10.00-10.20 „Księga Wyjścia” do Świętego Miasta Jeruzalem. Malarskie medytacje Grzegorza Bednarskiego nad Apokalipsą. Prof. dr hab. Renata Rogozińska (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu) 10.20-10.40 Apokalipsa do kwadratu. Objawienie św. Jana według Grzegorza Bednarskiego. Dr Marcin Pastwa (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) 10.40-11.00 „This is the End of the World as We Know it”. O kilku wizjach końca świata w najnowszej sztuce polskiej. Dr Izabela Kopania (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 11.00-11.20 Dyskusja 11.20-11.40 Przerwa na kawę
11.40-12.00 Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce i literaturze religijnej XVI-XVIII w. Mgr Dominika Grabiec (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
12.00-12.20 W diabelskim kręgu. O dramatycznych następstwach uprawiania tańca. Dr Sylwia Konarska-Zimnicka (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach) 12.20-12.40 Apokalipsa w dramaturgii staropolskiej. Dr Patryk Kencki (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 12.40-13.00 Treści apokaliptyczne w carmina gregoriana figurata. Dr Ewa Bielińska-Galas (Akademia Muzyczna w Łodzi) 13.00-13.20 Oliviera Messiaen’a „Kwartet na koniec świata”. Prof. dr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) 13.20-13.40 Apocalypsis cum figuris Jerzego Grotowskiego: bluźnierstwo i apoteoza, koniec teatru, święto communitas. Prof. dr hab. Leszek Kolankiewicz (Uniwersytet Warszawski) 13.40-14.00 Plastyczne wizje światów ostatecznych w wybranych realizacjach polskich teatrów lalkowych. Mgr Magdalena Foks (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 14.00-14.20 Dyskusja 14.20-14.40 Przerwa na kawę 14.40-15.00 Wizje końca dziejów w myśli Włodzimierza Sołowjowa. Dr Irina Tatarova (Uniwersytet Warszawski) 15.00-15.20 Apokalipsy - orędzia nadziei w Biblii. Ks. prof. dr hab. Roman Krawczyk (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach) 15.20-15.40 Joseph Ratzinger – reinterpretacja katolickiej eschatologii. Ks. prof. dr hab. Michał Janocha (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) 15.40-16.00 Samozagłada cywilizacji, czyli spełniająca się apokalipsa. Rozważania nad „Naszą wesołą apokalipsą” Leszka Kołakowskiego. Dr Małgorzata Jankowska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 16.00-16.20 Dyskusja 16.20-16.40 Zamknięcie konferencji
II sesja (sala 106) 09.00-09.20 Fantazmaty apokaliptyczne a nastroje eskapistyczne. Lęk i ucieczka w sztuce „końca czasów”. Mgr Alicja Rekść (Uniwersytet Łódzki)
09.20-09.40 Shoah, Hunowie, Moloch, Gwiazda Piołun”: obrazy zagłady w Kinie Republiki Weimarskiej. Prof. dr hab. Tomasz Kłys (Uniwersytet Łódzki) 09.40-10.00 Prawdopodobnie diabeł. Codzienna apokalipsa w późnych filmach Roberta Bressona. Dr Bronisława Stolarska (Uniwersytet Łódzki) 10.00-10.20 Przeczuwanie Apokalipsy. Filmowe przedstawienia świata polskich ÂŻydów. Dr Katarzyna Mąka-Malatyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 10.20-10.40 Wizja końca dziejów w twórczości Godfreya Reggio. Dr Iwona Grodź (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) 10.40-11.00 Raffaele Mertesa filmowa wersja Apokalipsy św. Jana. Wokół problemu (nie)transponowalności Objawienia Janowego. Mgr Grzegorz Nadgrodkiewicz (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 11.00-11.20 Dyskusja 11.20-11.40 Przerwa na kawę |