MIĂŠDZYNARODOWA KONFERENCJA Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis 15 – 16 grudnia 2008 Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
PROGRAM / PROGRAMME Poniedziałek, 15 grudnia 2008 / Monday, 15th December 2008 Sala Kameralna / Chamber Hall Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb 10. 00 – 10. 30 / 10. 00 – 10. 30 a.m. Wprowadzenie/ Introduction Mieczysław Tomaszewski (Kraków) Między inspiracją a rezonansem. Dzieło muzyczne w perspektywie interpretacji intertekstualnej Between Inspiration and Resonance. Musical Work in an Intertextual Interpretation
H I S T O R I A 10. 30 – 11. 30/ 10. 00 – 11. 30 a.m. Prowadzenie/ Host Maciej Gołąb (Wrocław) 10. 30 – 10. 50 Halina Goldberg (Bloomington) Koncepcje edukacyjne i teoretyczne Józefa Elsnera Educational and Theoretical Concepts of Joseph Elsner 10. 50 – 11. 10 Jan van Landeghem (Bruksela) A Contribution to the Doctrine of Affections and Rhetoric in the Music from the 16th Century till Nowadays Przyczynek do doktryny afektów i retoryki w muzyce od XVI wieku do czasów współczesnych 11. 10 – 11. 30 dyskusja/ discussion 11. 30 – 12. 00/ 11. 30 – 12. 00 a.m. przerwa na kawę/ coffee break T H E O R I A 12. 00 – 13. 00 / 12. 00 a.m. – 1. 00 p.m. Prowadzenie/ Host Teresa Malecka (Kraków) 12. 00 – 12. 20 Marek Podhajski (Gdańsk) Uwagi o potrzebie doskonalenia konwencjonalnych metod analizy formalnej utworu muzycznego Remarks on the Necessity of Improving Conventional Methods of Formal Analysis of Composition 12. 20 – 12. 40 Andrzej Tuchowski (Zielona Góra) Analiza dzieła muzycznego w kontekście jego właściwości emocjonalno-ekspresywnych Analysing Musical Composition in the Context of its Emotional-Expressive Qualities 12. 40 – 13. 00 dyskusja/ discussion 13. 00 – 15. 00 / 1. 00 – 3. 00 p.m. przerwa obiadowa/ lunch break 15. 00 – 16. 30 / 3. 00 – 4. 30 p.m. Prowadzenie/ Host Mieczysław Tomaszewski (Kraków) 15. 00 – 15. 20 Eugène de Montalembert (Dijon) Contrepoint improvisé et recherche musicologique Improvised Counterpoint and Musicological Research Kontrapunkt improwizowany a badania muzykologiczne 15. 20 – 15. 40 Bogusław Raba (Wrocław) Fenomenologiczne aspekty teorii harmonii Phenomenological Aspects of the Theory of Harmony
15. 40 – 16. 00 Andrzej Wolański (Wrocław) Z warsztatu mediewisty, czyli traktat o metodach analizy chorału gregoriańskiego From the Workshop of a Mediaeval Music Researcher: Methods of the Analysis of Gregorian Chant 16. 00 – 16. 30. dyskusja/ discussion P R A X I S 17. 00 – 18. 00/ 5. 00 – 6. 00 p.m. Prowadzenie/ Host Andrzej Tuchowski (Zielona Góra) 17. 00 – 17. 20 Martina Homma (Kolonia) Analiza i próby wizualizacji Analysis and Visualisation Checks 17. 20 – 17. 40 Rafał Augustyn (Wrocław), Iwona Puchalska (Kraków) Analysis in partibus infidelium. O objaśnianiu struktury dzieła muzycznego studentom-niemuzykom Analysis in partibus infidelium. Explaining the Structure of Music to Non-musical Students 17. 40 – 18. 00 dyskusja/ discussion 19. 30 / 7. 30 p.m. Koncert kameralny / Chamber Concert Sala Teatralna Akademii Muzycznej, III piętro Theatre Hall of the Music Academy, 3rd floor
Wtorek, 16 grudnia 2008 / Tuesday, 16th December 2008 9. 30 – 11. 00/ 9. 30 – 11. 00 a.m. Prowadzenie/ Host Halina Goldberg (Bloomington) 9. 30 – 9. 50 Valentia Sandu-Dediu (Bukareszt) Schumann as a Mannerist Composer. Playing with “ASCH” in Carnival op. 9 Schumann jako kompozytor manierystyczny. Wykorzystanie motywu „ASCH” w Karnawale op. 9 Teresa Malecka (Kraków) Twórczość Bujarskiego wobec kategorii interpretacyjnej ekphrasis The Work of Bujarski vs. the Interpretative Category of Ekphrasis 10. 10 – 10. 30 Anna Nowak (Bydgoszcz) „Mazurki” na fortepian Romana Maciejewskiego. W poszukiwaniu indywidualności dzieła muzycznego „Mazurkas” for piano by Roman Maciejewski. Approaching the Individuality of Musical Work 10. 30 – 11. 00 dyskusja/ discussion 11. 00 – 11. 30/ 11. 00 – 11. 30 a.m. przerwa na kawę/ coffee break Prowadzenie/ Host Marek Podhajski ( Gdańsk) 11. 30 – 11. 50 Anna Granat-Janki (Wrocław) Twórczość Stanisława Krupowicza w perspektywie intertekstualnej The Works of Stanisław Krupowicz from an Intertextual Perspective 11. 50 – 12. 10 Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków) „Jedność w różnorodności”. Aleksander Skriabin – Karol Szymanowski – Vytautas Bacevièius. Analiza porównawcza wybranych utworów fortepianowych „Unity in Diversity”. Aleksander Scriabin – Karol Szymanowski – Vytautas Bacevièius. A Comparative Analysis of Selected Piano Pieces
12. 10 – 12. 30 Janina Tatarska (Poznań) Problematyka techniki pianistycznej w polskiej etiudzie fortepianowej w I połowie XX wieku Piano Technique Issues in the Polish Piano Etude in the First Half of the 20th Century 12. 30 – 13. 00 dyskusja/ discussion 13. 00 – 15. 00/ 1. 00 – 3. 00 p.m. przerwa obiadowa/ lunch break 15. 00 – 16. 30/ 3. 00 – 4. 30 p.m prowadzenie Anna Nowak (Bydgoszcz) 15. 00 – 15. 20 Mirosław Majchrzak (Warszawa) Klasyczność struktury tonalnej pieśni Chopina w oparciu o autorską metodę analizy muzycznej Classicality of the Tonal Structure of Chopin’s Songs, Based upon an Original Musical Analysis Method 15. 20 – 15. 40 Agnieszka Zwierzycka (Wrocław) Pieśni Władysława ÂŻeleńskiego do słów Zygmunta Krasińskiego Songs of Władysław ÂŻeleński to Lyrics by Zygmunt Krasiński 15. 40 – 16. 00 Aleksandra Pijarowska (Wrocław) „Moja pieśń wieczorna”. Analiza porównawcza pieśni Karola Szymanowskiego i kantaty Ryszarda Bukowskiego „My Evening Song”. Karol Szymanowski’s Song and Ryszard Bukowski’s Cantata – a Comparative Analysis 16. 00 – 16. 30 dyskusja/ discussion 16. 30/ 4. 30 p.m. zakończenie konferencji/ end of the conference Organizacja konferencji/ Conference Organisers mgr Dorota Kanafa mgr Aleksandra Pijarowska dr Bogusław Raba dr Joanna Subel dr Andrzej Wolański mgr Agnieszka Zwierzycka |