Start

2008-12-15/16 WROCLAW - Analiza dzieła muzycznego | Drukuj |  E-mail
sobota, 13 grudnia 2008

MIĂŠDZYNARODOWA KONFERENCJA

Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis

 15 – 16  grudnia 2008
Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego
we Wrocławiu


PROGRAM / PROGRAMME

 

Poniedziałek, 15 grudnia 2008  / Monday, 15th December 2008

Sala Kameralna / Chamber Hall

Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro

 

9. 30 / 9. 30 a.m.

Otwarcie konferencji / Opening Address

Rektor AM we Wrocławiu – prof. dr hab. Krystian Kiełb

 

10. 00 – 10. 30 / 10. 00 – 10. 30 a.m.

Wprowadzenie/ Introduction

Mieczysław Tomaszewski (Kraków)

Między inspiracją a rezonansem. Dzieło muzyczne w perspektywie interpretacji intertekstualnej

Between Inspiration and Resonance. Musical Work in an Intertextual Interpretation

 

 


H I S T O R I A

 

10. 30 – 11. 30/ 10. 00 – 11. 30 a.m.

Prowadzenie/ Host

Maciej Gołąb (Wrocław)

 

10. 30 – 10. 50

Halina Goldberg (Bloomington)

Koncepcje edukacyjne i teoretyczne Józefa Elsnera

Educational and Theoretical Concepts of Joseph Elsner

 

10. 50 – 11. 10

Jan van Landeghem (Bruksela)

A Contribution to the Doctrine of Affections and Rhetoric in the Music

from the 16th Century till Nowadays

Przyczynek do doktryny afektów i retoryki w muzyce od XVI wieku

               do czasów współczesnych

 

11. 10 – 11. 30  dyskusja/ discussion

 

11. 30 – 12. 00/ 11. 30 – 12. 00 a.m.   przerwa na kawę/ coffee break

 

 

 


 

 

 

T H E O R I A

 

 

12. 00 – 13. 00 / 12. 00 a.m. – 1. 00 p.m.

Prowadzenie/ Host

Teresa Malecka (Kraków)

 

12. 00 – 12. 20

Marek Podhajski (Gdańsk)

Uwagi o potrzebie doskonalenia konwencjonalnych metod analizy formalnej
 utworu muzycznego

Remarks on the Necessity of Improving Conventional Methods of Formal Analysis

of  Composition

 

12. 20 – 12. 40

Andrzej Tuchowski (Zielona Góra)

Analiza dzieła muzycznego w kontekście jego właściwości emocjonalno-ekspresywnych

Analysing Musical Composition in the Context of  its Emotional-Expressive Qualities

 

12. 40 – 13. 00   dyskusja/ discussion

 

 

13. 00 – 15. 00 / 1. 00 – 3. 00 p.m.    przerwa obiadowa/ lunch break

 

 

 

15. 00 – 16. 30 / 3. 00 – 4. 30 p.m.

Prowadzenie/ Host

Mieczysław Tomaszewski (Kraków)

 

15. 00 – 15. 20

Eugène de  Montalembert (Dijon)

Contrepoint improvisé et recherche musicologique

Improvised Counterpoint and Musicological Research

Kontrapunkt improwizowany a badania muzykologiczne

 

15. 20 – 15. 40

Bogusław Raba (Wrocław)

Fenomenologiczne aspekty teorii harmonii

Phenomenological Aspects of the Theory of Harmony

 

 

15. 40 – 16. 00

Andrzej Wolański (Wrocław)

Z warsztatu mediewisty, czyli traktat o metodach analizy chorału

gregoriańskiego

From the Workshop of  a Mediaeval Music Researcher: Methods

of the Analysis of Gregorian Chant

 

16. 00 – 16. 30.     dyskusja/ discussion

 

16. 30 – 17. 00/ 4. 30 – 5. 00 p.m.    przerwa na kawę/ coffee break

 


 

P R A X I S

 

17. 00 – 18. 00/ 5. 00 – 6. 00 p.m.

Prowadzenie/ Host

Andrzej Tuchowski (Zielona Góra)

 

17. 00 – 17. 20

Martina Homma (Kolonia)

Analiza i próby wizualizacji

Analysis and Visualisation Checks

 

17. 20 – 17. 40

Rafał Augustyn (Wrocław), Iwona Puchalska (Kraków)

Analysis in partibus infidelium. O objaśnianiu struktury dzieła muzycznego

 studentom-niemuzykom

Analysis  in partibus infidelium. Explaining the Structure of Music

 to Non-musical Students

 

17. 40 – 18. 00                 dyskusja/ discussion

 

 

 

19. 30 / 7. 30 p.m.           Koncert kameralny / Chamber Concert

                                           Sala Teatralna Akademii Muzycznej, III piętro

                                          Theatre Hall of the Music Academy, 3rd floor

 

 



 

 

Wtorek, 16 grudnia 2008  / Tuesday, 16th December 2008

 

9. 30 – 11. 00/ 9. 30 – 11. 00 a.m.

Prowadzenie/ Host

Halina Goldberg (Bloomington)

 

9. 30 – 9. 50

Valentia Sandu-Dediu (Bukareszt)

Schumann as a Mannerist Composer. Playing with “ASCH” in Carnival op. 9

Schumann jako kompozytor manierystyczny. Wykorzystanie motywu „ASCH”

w Karnawale op. 9

 

9. 50 – 10. 10

Teresa Malecka (Kraków)

Twórczość Bujarskiego wobec kategorii interpretacyjnej ekphrasis

The Work of Bujarski vs. the Interpretative Category of Ekphrasis

 

10. 10 – 10. 30

Anna Nowak (Bydgoszcz)

„Mazurki” na fortepian Romana Maciejewskiego. W poszukiwaniu indywidualności dzieła muzycznego

Mazurkas” for piano by Roman Maciejewski. Approaching the Individuality

of Musical Work

 

10. 30 – 11. 00   dyskusja/ discussion

 

11. 00 – 11. 30/ 11. 00 – 11. 30 a.m.    przerwa na kawę/ coffee break

 

11. 30 – 13. 00/ 11. 30 – 1. 00 p.m

Prowadzenie/ Host

Marek Podhajski ( Gdańsk)

 

11. 30 – 11. 50

Anna Granat-Janki (Wrocław)

Twórczość Stanisława Krupowicza w perspektywie intertekstualnej

The Works of Stanisław Krupowicz from an Intertextual Perspective

 

11. 50 – 12. 10

Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków)

Jedność w różnorodności. Aleksander Skriabin – Karol Szymanowski – Vytautas Bacevièius. Analiza porównawcza wybranych utworów fortepianowych

„Unity in Diversity”. Aleksander Scriabin – Karol Szymanowski – Vytautas Bacevièius. A Comparative Analysis of Selected Piano Pieces

 


 

12. 10 – 12. 30

Janina Tatarska (Poznań)

Problematyka techniki pianistycznej w polskiej etiudzie fortepianowej

w I połowie XX wieku

Piano Technique Issues in the Polish Piano Etude in the First Half

 of the 20th Century

 

12. 30 – 13. 00    dyskusja/ discussion

 

13. 00 – 15. 00/ 1. 00 – 3. 00 p.m.     przerwa obiadowa/ lunch break

 

 

15. 00 – 16. 30/ 3. 00 – 4. 30 p.m

prowadzenie

Anna Nowak (Bydgoszcz)

 

15. 00 – 15. 20

Mirosław Majchrzak (Warszawa)

Klasyczność struktury tonalnej pieśni Chopina w oparciu o autorską metodę

analizy muzycznej

Classicality of the Tonal Structure of Chopin’s Songs, Based upon an Original

Musical Analysis Method

 

15. 20 – 15. 40

Agnieszka Zwierzycka (Wrocław)

Pieśni Władysława ÂŻeleńskiego do słów Zygmunta Krasińskiego

Songs of Władysław ÂŻeleński to Lyrics by Zygmunt Krasiński

 

15. 40 – 16. 00

Aleksandra Pijarowska (Wrocław)

Moja pieśń wieczorna”. Analiza porównawcza pieśni Karola Szymanowskiego

 i kantaty Ryszarda Bukowskiego

„My Evening Song”. Karol Szymanowski’s Song and Ryszard Bukowski’s Cantata –

 a Comparative Analysis

 

16. 00 – 16. 30   dyskusja/ discussion

 

16. 30/ 4. 30 p.m.    zakończenie konferencji/ end of the conference


Organizacja konferencji/ Conference Organisers

mgr Dorota Kanafa

mgr Aleksandra Pijarowska

dr Bogusław Raba

dr Joanna Subel

dr Andrzej Wolański

mgr Agnieszka Zwierzycka

 

 

< Poprzedni   Następny >
Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.