Zwierciadło świataŚredniowieczny teatr francuskipod redakcją Anny LobyWydawnictwo słowo/obraz terytoriaGdańsk 2006Seria: TheatrotekaISBN 978-83-7453-723-0 http://www.terytoria.com.pl/ksiazka.php?id=416
ZwierciadÅ‚o Å›wiata. Åšredniowieczny teatr francuski WstÄ™p [fragmenty] MyliÅ‚ siÄ™ Nicolas Boileau, kiedy w swojej Sztuce poetyckiej pisaÅ‚: Przez naszych zbożnych przodków teatr pogardzany, RozrywkÄ… we Francji dÅ‚ugo byÅ‚ nieznanÄ…. Pielgrzymów, powiadajÄ…, trupa nieobyta, Pierwsza grać zaczęła dla paryskich widzów; I niemÄ…drze trwajÄ…c w niezdarnym prostactwie, Pobożnie graÅ‚a Å›wiÄ™tych, DziewicÄ™, Pana Boga. Trudno byÅ‚oby dziÅ› utrzymywać za teoretykiem klasycyzmu, że teatr Å›redniowieczny byÅ‚ prostacki i naiwny, prymitywny i wulgarny. Przeciwnie, panuje powszechna zgoda co do tego, iż byÅ‚ on jednym z najciekawszych zjawisk literackich, kulturalnych i spoÅ‚ecznych tamtej epoki. A jednak, mimo niesÅ‚abnÄ…cego od lat zainteresowania krytyków i badaczy, które zaowocowaÅ‚o niezliczonymi publikacjami naukowymi i popularyzatorskimi, teatr ten pozostaje dla nas wciąż „wielkim nieznajomym”, by przytoczyć sformuÅ‚owanie Henri Rey-Flauda. JeÅ›li chcielibyÅ›my wziąć pod uwagÄ™ sztuki napisane w jÄ™zyku narodowym, to dramat jest tym rodzajem literackim, który w literaturze francuskiej pojawia siÄ™ najpóźniej, choć ma swojÄ… prehistoriÄ™, w gÅ‚ównej mierze zwiÄ…zanÄ… z tradycjÄ… ustnÄ…. Nie ma ciÄ…gÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy nim a klasycznym teatrem Å‚aciÅ„skim, toteż historia teatru w Å›redniowieczu okazuje siÄ™ trudna do ustalenia z wielu powodów. Bardziej jeszcze niż w wypadku innych gatunków Å›redniowiecznych, w wypadku teatru - przynajmniej co do jego poczÄ…tków - jesteÅ›my bezradni wobec fragmentarycznego charakteru dokumentów, które dotrwaÅ‚y do naszych czasów. CzÄ™sto pozostaje sam tekst, a informacje, które można odczytać z didaskaliów, z analizy rÄ™kopisów, dokumentów historycznych i ikonograficznych, czÄ™sto nie wystarczajÄ…, aby w peÅ‚ni odtworzyć drogÄ™ rozwoju gatunku oraz zrekonstruować jego realizacje sceniczne w konkretnych warunkach materialnych. MiÄ™dzy teatrem starożytnym a teatrem Å›redniowiecznym rysuje siÄ™ gÅ‚Ä™boka przepaść. SchyÅ‚ek antycznej tradycji teatralnej zwiÄ…zany jest z rozpadem cywilizacji rzymskiej oraz nastaniem cywilizacji chrzeÅ›cijaÅ„skiej, niechÄ™tnej wszelkim pogaÅ„skim widowiskom. Åšladem Tertuliana, który w traktacie De spectaculis (O widowiskach) potÄ™piÅ‚ przedstawienia teatralne na równi z walkami gladiatorów, podążą moraliÅ›ci i teolodzy Å›redniowieczni. Teatr w Å›redniowieczu zaczyna siÄ™ wiÄ™c od zera i, paradoksalnie, zostaje na nowo wymyÅ›lony przez chrzeÅ›cijaÅ„skich mnichów. Tworzy siÄ™ w Å‚onie tradycji Å‚aciÅ„skiej, lecz nie zachowuje ciÄ…gÅ‚oÅ›ci z teatrem antycznym. Nawet jeÅ›li uczeni klerkowie znali takich autorów jak Plaut i Terencjusz, to ich rozumienie antycznych kategorii „tragedii” i „komedii” oraz sposobu odgrywania przedstawieÅ„ byÅ‚o caÅ‚kowicie bÅ‚Ä™dne. Natomiast pewna liczba Å‚aciÅ„skich tekstów inspirowanych teatrem starożytnym miaÅ‚a charakter erudycyjny i przeznaczona byÅ‚a dla wÄ…skiego krÄ™gu wyksztaÅ‚conych odbiorców, nie dla szerokiej publicznoÅ›ci. Podobnie rzecz siÄ™ ma z aktorami, gdyż trudno z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… udowodnić, że istniaÅ‚a ciÄ…gÅ‚ość i pokrewieÅ„stwo miÄ™dzy starożytnymi mimami a Å›redniowiecznymi żonglerami. Teatr Å›redniowieczny nie zna reguÅ‚ teatru klasycznego, nie uznaje zgodnoÅ›ci czasu, miejsca i akcji. Sztuki nie sÄ… podzielone na sceny ani na akty. Tekst dialogu jest ciÄ…gÅ‚y, a jedynym elementem pozwalajÄ…cym na pewien podziaÅ‚ formalny jest wyodrÄ™bnienie miejsc, w których kolejno rozgrywa siÄ™ akcja. Jak wyglÄ…daÅ‚a sceniczna konkretyzacja owych miejsc, czy miaÅ‚y one postać mansjonów (mansions), a jeÅ›li tak, jak wyglÄ…daÅ‚o ich ustawienie i jak odbywaÅ‚a siÄ™ gra, oto pytania, które stawiali sobie i nadal stawiajÄ… badacze. Niewiele tekstów dramatycznych z XII i XIII wieku, napisanych w jÄ™zyku francuskim, pozostaÅ‚o do naszych czasów. „Widzimy tylko wierzchoÅ‚ek góry lodowej”, można powtórzyć za Jeanem-Charles’em Payenem, gdyż wiÄ™kszość tekstów zaginęła. Teksty niektórych utworów przetrwaÅ‚y tylko wyjÄ…tkowo, ponieważ byÅ‚y napisane przez sÅ‚awnych autorów. O tym, jak wielkÄ… rolÄ™ odgrywa tu przypadek, Å›wiadczy fakt, że najsÅ‚ynniejsze sztuki pochodzÄ…ce ze Å›rodowiska Arras, Jeu de Saint Nicolas (Gra o Å›wiÄ™tym MikoÅ‚aju ) Jeana Bodela i Jeu de la feuillée (Gra o altanie) Adama de la Halle zachowaÅ‚y siÄ™ tylko w jednym rÄ™kopisie. Jednakże co najmniej do XIII wieku, caÅ‚Ä… literaturÄ™ Å›redniowiecznÄ… cechuje pewna teatralność. Można siÄ™ zastanawiać, jak wyróżnić utwory w caÅ‚ym tego sÅ‚owa znaczeniu teatralne w epoce, w której dla wiÄ™kszoÅ›ci odbiorców sposób wyrażania i przekazywania literatury jest ustny. Chansons de geste, żywoty Å›wiÄ™tych, powieÅ›ci, poezja liryczna, krótkie utwory narracyjne o charakterze komicznym lub poważnym byÅ‚y przeznaczone do gÅ‚oÅ›nego czytania, recytowania bÄ…dź Å›piewu. ÂŻonglerzy, wyspecjalizowani w publicznym wykonywaniu utworów, bywali zarazem zrÄ™cznymi tancerzami i akrobatami. Ich interpretacje miaÅ‚y z pewnoÅ›ciÄ… czÄ™sto dramatyzowany charakter: recytacji zapewne towarzyszyÅ‚y gesty i odpowiednia modulacja gÅ‚osu. ByÅ‚o to uÅ‚atwione bogactwem dialogów i monologów w Å›redniowiecznych gatunkach literackich, zarówno w chanson de geste, jak i powieÅ›ci, fabliaux, a nawet w poezji lirycznej. Toteż granica miÄ™dzy tym, co jest teatralne a co nim nie jest, pozostaje niekiedy dość trudna do ustalenia i krytycy wolÄ… mówić o „ukrytej” bÄ…dź „rozproszonej” teatralnoÅ›ci literatury Å›redniowiecznej. Zarazem jednak, jak przypomina Paul Zumthor: „PoczÄ…wszy od XIII wieku, teoretycznie wszystkiemu można byÅ‚o nadać formÄ™ scenicznÄ…. Teatr ustanawia jÄ™zyk, na który wszystko może zostać przeÅ‚ożone”. StÄ…d też wszystkie gatunki literackie poddajÄ… siÄ™ teatralizacji: wspomniana Gra o Å›wiÄ™tym MikoÅ‚aju Jeana Bodela to dramatyczna wersja chanson de geste, Courtois d’Arras (DworniÅ› z Arras) jest scenicznÄ… formÄ… przypowieÅ›ci, a Jeu de Robin et Marion (Gra o Robinie i Marynce) Adama de la Halle to adaptacja pastourelle. Mimo niezwykle maÅ‚ej liczby zachowanych tekstów teatr zajmowaÅ‚ niewÄ…tpliwie ważne miejsce w życiu spoÅ‚ecznym. Spektakl teatralny byÅ‚ wyjÄ…tkowym wydarzeniem, czÄ™sto towarzyszÄ…cym Å›wiÄ™tom, i uczestniczyÅ‚a w nim caÅ‚a wspólnota. Warto sobie uÅ›wiadomić, że wbrew naszym przyzwyczajeniom i przekonaniom, zgodnie z którymi sztuka teatralna jest tekstem majÄ…cym pewnÄ… wartość literackÄ… i przeznaczonym do wielokrotnego wystawienia, teatralne widowiska Å›redniowieczne byÅ‚y wydarzeniami jednorazowymi i niepowtarzalnymi. Nawet jeÅ›li czÄ™sto powtarzaÅ‚y siÄ™ pewne elementy scenariusza, a w wypadku wielkich misteriów albo Pasji po raz kolejny opowiadane byÅ‚y te same wydarzenia, to każdÄ… sztukÄ™ pisano tylko na tÄ™ jednÄ… jedynÄ… okazjÄ™. Poza tym dopiero w drugiej poÅ‚owie XVI wieku zaczÄ™to Å‚Ä…czyć przestawienie teatralne ze specyficznym miejscem. W Å›redniowieczu, o czym przypomina Elie Konigson, trudno mówić o miejscu teatralnym, lepiej zaÅ› o „teatralizowanej przestrzeni” klasztoru, koÅ›cioÅ‚a czy miasta. JeÅ›li chodzi o wiÄ™kszość sztuk, to brak dokumentów uniemożliwia stwierdzenie, gdzie konkretnie odbywaÅ‚o siÄ™ przedstawienie, natomiast piÄ™tnastowieczne spektakle misteryjne biorÄ… we wÅ‚adanie caÅ‚Ä… przestrzeÅ„ miasta. Choć nadużyciem byÅ‚oby stwierdzenie, że caÅ‚y teatr Å›redniowieczny wyszedÅ‚ z koÅ›cioÅ‚a, pamiÄ™tać należy, że pierwsze próby teatralne narodziÅ‚y siÄ™ w jÄ™zyku liturgii, po Å‚acinie, i we wnÄ™trzu Å›wiÄ…tyni. W tym samym jednak czasie na skrzyżowaniach dróg i na placach targowych kuglarze i waganci, sztukmistrze, treserzy zwierzÄ…t i wÄ™drowni opowiadacze – żonglerzy gromadzili wokóÅ‚ siebie gawiedź spragnionÄ… widowiska. Ten uliczny teatr posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ jÄ™zykiem ludu. W zamkach i na dworach publiczność używaÅ‚a rozrywki sÅ‚uchajÄ…c poematów epickich, powieÅ›ci i poezji, przerywanych debatami i konkursami. Lecz dwunastowieczni rycerze nie potrzebowali teatru. Nowy teatr czekaÅ‚ na rozwój innej kultury, zwiÄ…zanej z cywilizacjÄ… miejskÄ…. Przedstawienie teatralne wymagaÅ‚o infrastruktury materialnej i Å›rodków finansowych, które tylko miasto zdolne byÅ‚o zapewnić. [...] Trudno objąć tak różnorodnÄ… rzeczywistość teatru Å›redniowiecznego. Można wyróżnić teatr religijny i Å›wiecki, paryski i prowincjonalny, można o nim mówić w kontekÅ›cie politycznym i spoÅ‚ecznym, badać od strony inscenizacji, reżyserii, materialnej organizacji spektaklu, jego realizacji. Jednakże przez dÅ‚ugi czas teatr ten byÅ‚ znany tylko wÄ…skiemu gronu erudytów. Dla historii teatru Å›redniowiecznego, tworzonego w jÄ™zyku narodowym, zÅ‚otym wiekiem byÅ‚y lata dziewięćdziesiÄ…te XIX wieku. W latach 1840-1910 studia nad teatrem doznaÅ‚y prawdziwie zbawiennego wstrzÄ…su. ZostaÅ‚y odkryte, skatalogowane i wydane rÄ™kopisy wielu sztuk religijnych i Å›wieckich: w 1880 roku Émile Picot i Christophe Nyrop opublikowali zbiór fars, w 1837 roku Achille Jubinal, wydaÅ‚ wybór misteriów. Ponadto ogÅ‚aszano drukiem zbiory dokumentów archiwalnych oraz liczne monografie poÅ›wiÄ™cone teatrowi Å›redniowiecznemu. Te rzetelnie opracowane syntezy wytyczyÅ‚y drogÄ™ późniejszym specjalistom. Opinie takich badaczy, jak Louis Petit de Julleville, czy Émile Roy sÄ… nadal cytowane mimo upÅ‚ywu czasu. W latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku zaznaczyÅ‚ siÄ™ ogromny wpÅ‚yw badaÅ„ Gustave’a Cohena, autora monografii o teatrze Å›redniowiecznym, syntetycznego opracowania historii inscenizacji teatru religijnego oraz licznych publikacji poÅ›wiÄ™conych bardziej szczegóÅ‚owym zagadnieniom. AmerykaÅ„ska badaczka Grace Frank publikowaÅ‚a swoje prace w tym samym okresie, ogÅ‚aszajÄ…c liczne wydania tekstów oraz studia na temat francuskiego teatru Å›redniowiecznego. Po drugiej wojnie Å›wiatowej pracowaÅ‚a nowa generacja historyków teatru. W Polsce najwybitniejszÄ… specjalistkÄ… w dziedzinie Å›redniowiecznego teatru komicznego byÅ‚a Halina Lewicka, autorka krytycznych edycji zbiorów fars. Jednakże prawdziwe ożywienie studiów nad francuskim teatrem Å›redniowiecznym przyniosÅ‚y lata osiemdziesiÄ…te XX wieku. Odnowa ta byÅ‚a niewÄ…tpliwie zwiÄ…zana z ogólnym wzrostem zainteresowania teatrem, obserwowanym w tym wÅ‚aÅ›nie okresie. Zjawiskiem symptomatycznym w tym kontekÅ›cie wydaje siÄ™ rozwój Société Internationale pour l’Étude du Théâtre Médiéval – MiÄ™dzynarodowego Towarzystwa do BadaÅ„ nad Teatrem Åšredniowiecznym, zaÅ‚ożonego w 1974 roku przez Jeana-Charles’a Payena, Grahama A. Runnallsa, Lynette Muir. InnÄ… oznakÄ… tego zainteresowania byÅ‚o pojawienie siÄ™ nowoczesnej historii teatru we Francji pod redakcjÄ… Jacqueline de Jomaron; teatrowi Å›redniowiecznemu poÅ›wiÄ™cono w niej osobny rozdziaÅ‚. Poszukiwania te stawiaÅ‚y sobie za cel zrozumienie teatru Å›redniowiecznego w Å›wietle wspóÅ‚czesnych dokonaÅ„ i odkryć. WykorzystywaÅ‚y wiedzÄ™ z zakresu socjologii, antropologii historycznej, historii i architektury, a przede wszystkim teorii teatru. Teatr Å›redniowieczny, żarliwy, gÅ‚oÅ›ny i namiÄ™tny, ignorujÄ…cy reguÅ‚y i ustane formy, staÅ‚ siÄ™ o wiele bliższy pokoleniu, które wspóÅ‚tworzyÅ‚o wspóÅ‚czesny teatr eksperymentalny, uczestniczyÅ‚o w ulicznych spektaklach, performance’ach, happeningach. Zarazem jednak, renesans przedstawieÅ„ misteryjnych ukazuje, że Å›redniowieczna forma nie jest tak odlegÅ‚a i obca, jak mogÅ‚oby siÄ™ wydawać. Przygotowana przez nas antologia nie ma ambicji, by dać kompletny obraz dokonaÅ„ historyków francuskiego teatru Å›redniowiecznego w omawianym okresie. IntencjÄ… naszÄ… byÅ‚o przywoÅ‚anie znaczÄ…cych nazwisk i pokazanie jakimi drogami dochodziÅ‚o siÄ™ do opisu czy rekonstrukcji teatralnej formy i jej przedstawienia. Badania te – oparte na konfrontacji tekstów z różnego rodzaju dokumentami czy na analizie strukturalnej odwoÅ‚ujÄ…cej siÄ™ do etnologii, architektury – nie majÄ… pretensji do ostatecznych ustaleÅ„, stanowiÄ… część ciÄ…gle ponawianej dyskusji na temat Å›redniowiecznego teatru, owego „zwierciadÅ‚a Å›wiata”. Anna Loba
Nouveau Recueil de farces françaises des XVe et XVIe siècles, Paris, éd. Emile Picot i Christophe Nyrop, Paris, D. Morgand et C. Fatout, 1880. Achille Jubinal, Mystères inédits du quinzième siècle, Paris, Téchener, 1837. Émile Roy, Le Mystère de la Passion en France du XIVe au XVIe siècle : étude sur les sources et le classement des mystères de la Passion, accompagnée de textes inédits, Dijon, Damidot frères, 1903. Gustave Cohen, La Mise en scène dans le théâtre religieux français du Moyen Âge, Paris, Champion, 1926. Halina Lewicka, Le Recueil du British Museum, Genève, Slatkine reprints, 1970; eadem, Bibliographie du théâtre profane français des XVe et XVIe siècles, Paris, Impr. du CNRS, 1972, wyd. drugie 1980; eadem, Études sur l'ancienne farce française, Paris, Klincksieck, Warszawa, Éditions scientifiques de Pologne, 1974. |