A) Książki
Marciniak, P. (2004): Greek Drama in Byzantine Times. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 133 pp.
B) Artykuły
1. Marciniak, P. (2007): Theatre that did not exist. Byzantine theatre and performances. In: Byzantium as seen by itself and by the others, Eds. Vatchkova, V. and Stepanov Tz. (Sofia: Gutenberg Publishing House), 177 – 188.
2. Marciniak, P. (2007): Byzantine Theatron – A place for performance? In: Theatron. Rhetorische Kultur in Spätantike und Mitelalter, Ed. Grünbart, M. (Berlin-New York: De Gruyter), 275-283.
3. Marciniak, P. (2007) : I co z tym Bizancjum? Bizancjum w literaturze I kulturze od XVII do XX wieku. Rekonesans (What with Byzantium? Byzantium in literature and culture from the 17th to 20th centuries. A Reconnaissance). In: Filhellenizm w Polsce. Rekonesans (Philhellenism in Poland. A Reconnaissance), Eds. Borowska, M., Kalinowska, M. and Ławski J., (Warsaw: Publishing House of the Warsaw University), 79-90.
4. Marciniak, P. (2005/published 2006/): Bizantyńska Safona. Legenda i twórczość Kassji – przegląd problematyki. (Byzantine Sappho. Legend and the works of Kassia – an overview). Prace Komisji Filologii Klasycznej PAU 34, 41-48.
5. Marciniak, P., Bąk M. (2006): Antynomia Grecji i Rzymu w wykładach lozańskich (Antynomy of Greece and Rome in Lausanne Lectures). In: Wykłady lozańskie Adama Mickiewicza (Lausanna Lectures by Adam Mickiewicz), Eds. Mytych-Forajter, B. and Nawarecki, A. (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego), 122-129.
6. Marciniak, P. (2005): Reading and watching the Office of the Three Children in the Furnace. Byzantinoslavica 63, 211-216.
7. Marciniak, P. (2005): Jak (można) czytać literaturę bizantyńską. Analiza spektaklu Młodzieńcy w piecu ognistym (How we (can) read Byzantine literature. Analysis of the Office of the Three Children in the Furnace). In: Interpretacja (w) dialogu. Studia Biblica 10 (Interpretation of a dialogue), Eds. Kucz, A. and Malina, A. (Kielce: Instytut Teologii Biblijnej Verbum), 109-115.
8. Marciniak, P. (2004): W Bizancjum czyli nigdzie. W mrokach Złotego Pałacu albo Bazilissa Teofanu Tadeusza Micińskiego (In Byzantium that is nowhere, In the murk of Golden Palace or Basilissa Teofanu by T. Miciński). In:Bizancjum-Prawosławie-Romantyzm (Byzantium-Orthodoxy-Romanticism), Eds. Korotkich, K. and Ławski, J. (Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku), 587-593.
9. Marciniak, P. (2004): Historia magistra mortalium est. Antyk i średniowiecze w poezji Wisławy Szymborskiej (Historia magistra mortalium est. Antiquity and Middle Ages in the poetry of Wisława Szymborska). In: Wisława Szymborska. Tradice-Souèasnost – Recepce (Wisława Szymborska. Tradition-Contemporary-Reception), Eds. Raclawska, J. and Balowski, M. (Ostrava), 145-149.
10. Marciniak, P. (2004): Dealing with the heritage – Byzantine experiments with Greek drama. In: Scripta Classica, Ed. Bednarski, M. (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego), 67-93.
11. Marciniak, P. (2003): Ancient drama in Byzantine education. Prace Komisji Filologii Klasycznej PAU 33, 83-103.
12. Marciniak, P. (2003): Fenomen renesansowego teatru kreteńskiego (A phenomenon of Renaissance Cretan Theatre). In: Collectanea Philologica V, Ed. Witczak, K.T. (Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego), 191-197.
13. Marciniak, P. (2001): The Silesian tragedy Avaritia crudelis et punita in Mauritio Imperatore as a political commentary on its Times. Listy Filologické 3-4, 274-279.
Obecnie prowadzone badania:
- Recepcja kultury bizantyńskiej w literaturze pomiędzy XVII i XX wiekiem
- A dance in the role of Thersytes. Studies on Byzantine Satire in the XI-XVth C. (stypendium Alexander von Humboldt Stiftung, Freie Universitaet Berlin). Projekt dotyczy satyry bizantyńskiej i poczucia humoru w Bizancjum.